Івано-Франківський ЦНАП першим відкрив дані про надані послуги
опубліковано 06 червня 2019 року о 11:16

Одним із маркерів успішності реформи децентралізації, розпочатої 2014 року, є розбудова системи ЦНАПів. Завдяки реформі громади дістали більше повноважень у сфері адміністративних послуг і наразі можуть самостійно визначати перелік послуг, умови їх надання, запроваджувати супутні та додаткові сервіси. При цьому адміністративний збір надходить до місцевого бюджету. За кілька останніх років у країні відбувся справжній бум ЦНАПів. Станом на кінець 2018-го їх загальна кількість в Україні сягнула 775. За минулий рік понад 15 мільйонів українців скористалися послугами ЦНАПів, а від їхньої діяльності до місцевих бюджетів надійшло 2,9 млрд грн.

Нефінансовою перемогою децентралізації стало покращення надання послуг. Ще кілька років тому, щоб отримати таку звичайну тепер послугу, як замовлення закордонного паспорту, доводилося кудись їхати, чекати в чергах і псувати собі нерви. Сьогодні сотні послуг для громадян та бізнесу надають на місцях. Це практично наближає владу до людей.

Одним серед лідерів у розбудові ЦНАПу є Івано-Франківськ. Саме це місто одним серед перших в України створило ЦНАП ще у 2010 році. А сьогодні завдяки децентралізації у ньому надають 240 послуг, якими користуються 50-60 тисяч громадян щорічно. За 2018 рік послуги ЦНАПу принесли місту понад 48 млн грн, що становить 34% від усіх неподаткових надходжень до бюджету. У 2019 році прогнозується підвищення надходжень від наданих послуг у 1,2 раза.

6 червня саме Івано-Франківськ першим оприлюднив детальні дані щодо роботи ЦНАПу. Відкриті дані роблять ЦНАП, з його великими масивами інформації, прозорим та підзвітним, а також надають можливість створювати нові сервіси. Саме тому агенцією TEXTY було розроблено онлайн інструмент «10 найпопулярніших послуг Івано-Франківського ЦНАПу», що виявляє попит на різні послуги протягом року, а також демонструє рівень життя міста, якість надаваних послуг, надходження до бюджету. Ця інформація дає зріз соціального та економічного розвитку міста. Інструмент розроблений за підтримки Державного агентства електронного урядування України у межах проекту USAID/UK aid «Прозорість і підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS».

Аналіз даних засвідчив, що найпопулярнішими послугами ЦНАПу Івано-Франківська є реєстрація місця проживання, видача закордонного паспорту та послуги, пов’язані з земельним питанням та будівництвом. Відтепер ці послуги стають ще прозорішими і, таким чином, обмежуються корупційні ризики у кожній із них. Завдяки візуалізації усі охочі можуть знаходити аномальні відхилення відмов та затримок, з’ясовувати їх причини тощо.

Відкриття даних щодо роботи ЦНАПів можуть стати наступним кроком реформи децентралізації, адже це – можливість:

  • створювати нові сервіси та покращувати якість наявних послуг;
  • сприяти економії часу, аналізуючи реальні витрачені ресурси на ту чи іншу послугу;
  • зменшити корупційні ризики завдяки максимальній прозорості процесу;
  • прогнозувати надходження до бюджету;
  • приймати обґрунтовані управлінські рішення;
  • поліпшувати регіональний бізнес-клімат.

Дізнатися більше про можливості роботи з відкритими даними на прикладі ЦНАПу Івано-Франківська можна за допомогою візуалізації «10 найпопулярніших послуг Івано-Франківського ЦНАПу» за лінком: http://texty.org.ua/d/2019/frankivsk/

Нагадаємо, на початку 2019 року Івано-Франківськ приєднався до Міжнародної хартії відкритих даних – міжнародної ініціативи, що сприяє співпраці, прийняттю та реалізації спільних принципів, стандартів і найкращих практик відкритих даних у всьому світі. Наразі в Україні вже дев’ять міст, що приєдналися до Хартії. Україна стала другою країною у світі після Мексики, де так багато міст взяли на себе таке зобов’язання.